Müşteri,
hızlı servis restoranlara oranla masa servisi restoranlardan daha fazla şey
bekler. Restorana karınını doyurmanın ötesinde iyi ve kaliteli bir yemek, iyi
bir ambiyans iyi bir servis ve keyifli bir zaman geçirmek için gelmiştir. Hatta
o restorana gitmek için özel olarak hazırlanmıştır.
Restoranınızı
yaratırken menü, dekorasyon, servis, ışık, müzik v.b hemen herşeyi
müşterilerinizin talepleri ve onları nasıl memnun edeceğiniz doğrultusunda
düşünüp tasarlarsınız.
Peki nedir
müşterinin talepleri, müşteri ne ister? Iyi yemek? bunu kesinlikle ister,
güleryüz? elbette. Peki düşük fiyat? Bakın bundan çok emin değilim.
Müşterinin
her zaman ucuz olanla daha fala ilgilendiğini düşünmek ve söylemek oldukça
kolaycı bir yoldur oysa müşteri özellikle masa servisi restoranlarda çok daha
fazlasını ister. Böyle bir restoranda işletmeci için sadece maliyetlerle
ilgilenmek müşterinin diğer önemli ilgi alanlarını kaçırmasına neden olur.
Müşteri
öncelikle samimi bir şekilde karşılanmak ister. Her şeyden önce restorana girerken
güler bir yüzle “nasılsınız” ya da “hoş geldiniz” sözlerini duymak ister.
Geveleyerek konuşmayı, ona hoş geldiniz derken başka yerlerle de ilgilenmeyi
hoş karşılamaz. Bunları söylerken göz teması şarttır, bu onunla ilgilendiğinin
en temel göstergesidir. Şefin ya da hostesin restorana henüz girmiş bir
müşteriyi nereye oturtacağı konusunda tereddüt yaşaması ya da yer araması ise
yapılabilecek en temel hatadır. Müşteri kendini diğer müşterilerin yanında bir
eşya gibi hissedecektir.
Restoranınıza
gelen müşteri o yemeği evinde veya başka bir işletmede de yiyebilir. O akşamki
yemek için masasının yönünü size çevirmesinin için elbette bir nedeni vardır
ancak sizin de bu şansı ve ziyareti çok iyi değerlendirmeniz gerekir.
Restoranınıza giren her müşteriyi iyi karşılamak ve onlara oraya geldikleri
için sizin mutlu olduğunuzu gelemedikleri zaman içinde ise mutlaka bir şeyler
kaçırdıklarını ve bu ziyaretlerinin çok iyi geçeceğini onlara güven verici bir
şekilde hissettirmek hiç de zor değildir. Yemek boyunca devam edecek olan
deneyimi ve onların başta ayarlayabilmenin en önemli yolu samimi ve güleryüzlü
bir karşılamadır.
Müşteri
gülümseyen bir yüz ister. Uzmanların kişisel deneyimleri, ilk güzel ve doğru bir izlenim için sadece
sekiz saniyeniz olduğunu söylüyor. Bu bakımdan restorana giren müşteriyi ilk
karşılayan kişi önemli ölçüde müşterinin tüm geceki deneyimi için ilk ve en
önemli adımı restoran adına atıyor. Müşteri restorana ne asık bir yüz görmeye
gelmiyor, tam tersine ve ayrıca sadece girişte değil tüm gece boyunca ve tüm
personelden güleryüzle karşılanıp ilgi görmeye geliyor ve bunun için para
ödüyor. Öyleyse Host ya da hostesinizi tüm ekibin davranışını ve işletmeyi
temsil edebilen kişilerden seçmelisin.
Müşteri işe
yarar ve her zaman hazır bulunan bir servis elemanı ister. Bazı müşteriler masanın etrafında
dört dönen garsonlardan hoşlanır ve onları isterler oysa müşterinin
siparişlerini başta ve tüm yemek sırasında servis elemanına iletmesi sadece
birkaç dakika sürer gerisi garsonun takibindedir. Önemli olan ise servis
elemanının sorumlu olduğu yani postasındaki müşterilerle göz temasını asla
kaybetmemesi ve onlarla ilgilendiği imajını onlara vermesidir. Bu bakımdan
masaların etrafında dört dönmek yerine her zaman hazır ve yeterli bir servis
elemanlarına sahip olmak gerekir.
Müşteri
kendini bilgilendirebilen elemanlar ister. Servis personeliniz müşteri
tarafından son derece makul görünen birçok soru yağmuruna tutulabilir.
Spesiyaliniz nedir? İçinde neler var? Şu şarap bu yemeğe uygun mu?
Müşteri
tarafından baktığımızda her bir servis elemanı bu sorulara doğru ve yerinde
cevap verebilen birer uzmandır. Servis elemanlarınızın mutfakta üretilen her
ürünün içindekileri, pişme süreleri vb. önemli tüm bilgilere sahip
olduklarından emin olmalısınız. Tüm çabalarınıza rağmen personelinizin
bilemeyeceği bir soruyla karşılaşması çok doğaldır. Bilmediği bir soruyla
karşılaştığında ise personelinizin “bilmiyorum” demesinin son derece normal
olduğunu bilmesini sağlamalısınız. Müşteriyi yanlış ya da eksik bilgilendirmek
yerine “bilmiyorum hemen şefime sorup geleyim” deyip sorunun cevabını
öğrendikten sonra müşteriyi doğru bilgilendirmesi en doğru yoldur.
Müşteri
faydalı tavsiyeler ister. Maalesef müşteri “bu akşam en güzel ne var?” ya da “bugün sizce ne
yemeliyim” diye bir garsona sorduğunda, “her şey güzel istediğinizi
yiyebilirisiniz” gibi cevapları sıkça alıyor. Oysa bu cevap müşteriyi asla
tatmin etmediği gibi boğuşmak istemediği menüden aceleyle birşeyler sipariş
etmek zorunda da bırakabilir. Üstelik işletmenin prensibi haline gelmiş olan
servis öncesi mutfak ve salon personel toplantılarında bu sorunun cevabının
mutlaka hazır olması gerekir. Müşterinin bu soruyu sormak istemesinin en önemli
nedeni, ne yiyeceği hakkında çok net bir kararının olmaması, menüyle boğuşmak
istememesi ya da restoranın spesiyalleri hakkında bilgi sahibi olmak
istemesidir. Burada servis elemanının cevabının net ve tatmin edici olması
önemlidir, “şefimiz bu akşam domates soslu pirzolayı tavsiye ediyor” ya da
“balık tercih derseniz bu akşam otlu fener balığını tavsiye ederim” gibi.
Servis elemanı her zaman müşterinin restoran menüsü hakkında fikir sahibi olmasını
sağlayabilmelidir. Servis elemanı masanın etrafında dört dönüp müşteriyi menü
ile yalnız başına bırakmak yerine onun yanında durup ihtiyaçları ve seçimleri
hakkında ona yardımcı olmalıdır.
Müşteri
seçenek ister. Müşterilere
onların isteklerini yerine getirebilmek için ne kadar uğraştığınız ve bu konuda
ne kadar esnek olduğunuzu gösterin. Asıl olan menüdür. Menünüzü çok fazla
değiştirmek istemezsiniz ve bunda çok da haklısınız ancak müşteri ve menü
arasında sık sık uyuşmazlıklar da yaşanabilir. Kimi biberini fazla ister kimi
domatesini, kimi etini fazla ister kimi sebzesini. Menüde değişim yapmak
önemli bir sorundur, müşterinin değişiklik talebini doğru anlayacaksınız sonra
bunu mutfağa doğru tarif edip takip edecek ve müşteriyi de tatmin edeceksiniz.
Müşteriden mutfağın yapamayacağı bir değişiklik gerektiren siparişi almamak çok
önemlidir. Sizin ve personelinizin müşterinin istekleri ile menününüz arasında
benzerlikleri çok iyi bilmesi tüm siparişi mantıklı bir şekilde
yönlendirmenizdir. Sonuçta asla müşterinin isteklerini gerçekleştiremeyeceğiniz
konusunda tutucu olmayın. Elbette menünün dışına çok kolay çıkamazsınız ancak
ufak değişiklikler yapma konusunda daha yumuşak ve anlayışlı olun.
Müşteri çok
düzgün ve seviyeli bir ilişki ister. Müşteriyle iyi ve doğru bir ilişki geliştirmek yıllar
süren bir uğraş ve deneyim gerektirir. Müşterinin restoranınıza ilk kez
geldiğinde iyi hatta mükemmel bir deneyim yaşaması, müşterinizle ilişkinizin
çok iyi ve tamam olduğu anlamına gelmez. Bu sadece bir başlangıçtır. İyi bir
ilişkiye ulaşabilmek için müşterinizi daha sonraki ziyaretlerinde de en az ilk
seferki kadar aynı servis ve yiyecek kalitesiyle ve onunla kurduğunuz ilişkiyle
karşılamanızla mümkündür.
Müşteri
temiz bir restoran ister. Pazarlamanız iyi olmayabilir ama temizliğinizin iyi olmama gibi bir şansı
yoktur. Pazarlama konusu bir şekilde çözmek mümkündür, ancak müşteri çok iyi
işletilen temiz bir restoranda yemek ister. Bardaktaki kireç lekesi, yerdeki
ekmek kırıntıları, temizliği ihmal edilmiş tuvaletler vb. basit görünen bir
temizlik hatası müşteriye restoranınızın temizliği hakkında soru işaretleri
bırakır. Öncelikle siz ya da işletmeci ve tüm personel temizlik konusunda çok
iyi eğitilmeli.
Müşteri
görünen bir yönetici ister. Müşteri sorulacak herhangi bir soruya cevap verecek ve
oluşabilecek bir tartışmaya engel olabilecek bir yöneticinin yakınlarda ve
görünür olmasını ister. Müşteri yemek boyunca hiç çağırmasa ya da konuşma
ihtiyacı hissetmese de her ihtiyaç duyulduğunda onlara yardım edebilecek üst düzeyde
bir yöneticini varlığından hoşlanırlar. Elbette ki yönetici salonda müşteri
varken mutfakta ya da odasında oturmamalı.
Hiç
unutulmamamlıdır ki “iyi bir yöneticinin sandalyesi yoktur”
Müşteri hoş
bir ortamda iyi vakit geçirerek güzel bir yemek yemeğe geliyor. Mantığımızı ne
kadar onlar gibi düşünmeye zorlarsanız o kadar iyi iş yaparsınız.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder