4 Kasım 2013 Pazartesi

RESTAURANT PAZAR ANALİZİ


Restoran açarken araştırma...

Konu: Yatırım planı için pazar analizi nasıl yapılır 
Araştırmalara göre, Amerika Birleşik Devletleri’nde kurulan yiyecek içecek işletmelerinin % 75’i ilk beş yıl içinde çeşitli nedenlerden dolayı kapanıyor. Ülkemizde de aynı durum söz konusu. Dışarıdan bakıldığında kolayca kurulabilecek gibi görünen ve kurar kurmaz para kazanılabileceğini düşündüren yiyecek içecek sektöründe işlerin aslında bu kadar kolay olmadığı işin içine girildiğinde anlaşılır. Bazı yatırımcılar işletmelerini kurarken yapılabilirlik çalışmaları ve pazar araştırmalarını içeren iş planları yapar ya da bu konuda dışarıdan destek alırken bazıları ise işini şansa bırakıp yeterli ön çalışma yapmadan işe girişirler. Kimin başarılı olacağı biraz şansa kalmışsa da günümüz rekabet ve pazar koşulları işleri şansa bırakma lüksünü ortadan kaldırmaktadır.
Yapılan bir araştırmaya göre, Amerika Birleşik Devletleri’nde kurulan yiyecek içecek
işletmelerinin % 75’i ilk beş yıl içerisinde çeşitli nedenlerden dolayı kapanıyor. Ülkemizde de
bu durumun farklı olmadığı şüphe götürmez. Kurulan işletmelerin başarısızlığa uğramalarının
ve kısa sürede kapanmalarının sebepleri incelendiğinde farklı yetersizliklerin olduğu
görüyoruz. Bu yetersizlikler üç grupta toplanabilir.
a) İşletmecilik bilgisi yetersizlikleri: Restoran işletmeciliğinde ilk ve en önemli başarısızlık
nedeni işletme bilgisi eksikliğidir. Yiyecek yapmayı bilmek ya da sektörü sevmek, yiyecek
hizmetleri faaliyetlerinin başarılı bir şekilde yürütüleceği anlamına gelmez. Başarılı restoran
işletmecilerinin pazarlama, muhasebe, finans, hukuk, mühendislik ve insan kaynakları
konusunda gerekli bilgilere sahip olması gereklidir.
b) Teknik bilgi yetersizlikleri: Restoran işletmecilerine bakıldığında birçok avukat,
muhasebeci, film yıldızı ve sporcunun restoran işine girdiği görülür. Bunlardan bazıları başarılı
olurken bazıları da isimlerini verdikleri bu restoranları gelirden pay almak şartıyla
devretmektedir. Bu kapsamda birçok yatırımcı, planlama ve işletme faaliyetlerini profesyonel
restoran işletmecilerine bırakır. Başarılı bir restoran işletmecisinin müşteri beklentilerini
karşılayabilmek için yer seçimi, menü planlama, reçete geliştirme, satın alma, üretim teknikleri
ve gelişmiş servis prosedürleri hakkında bilgi sahibi olması gerekmektedir.
c) İşletme sermayesi yetersizliği: Restoran işletmeciliğinde ağızdan ağza tavsiye oldukça
önemlidir ve bir restoran için sadık müşteriler oluşturmak zaman alır. Yeni işlemeye başlayan
bir restoran belli bir süre para harcayacaktır. Bu nedenle yeni açılan birçok restoranda
yiyeceklerin alımı, işçilik ve sabit işletme giderlerini karşılamak üzere kara geçiş noktasına
ulaşıncaya kadar belli bir işletme sermayesi gereklidir. Birçok yeni açılan restoran işletmesi,
işletme sermayesi gereksinimini tahminlemede yetersiz kalmakta ve işletmesini nakit sıkıntısı
nedeniyle kapatmak zorunda kalmaktadır.
Belirtilen bu başarısızlık nedenlerini örneklerle çoğaltmak mümkündür. Sektörde başarıyı
yakalamak için iyi bir pazar araştırması gereklidir. Böylece, yatırımcı ayaklarını yere sağlam
basabilir, başarısızlık ihtimalinden uzaklaşmış olacaklardır.Pazar analizinin 7 aşaması
Restoran işletmeleri için özel olarak geliştirilen pazar analizi çalışmaları 7 aşamada ele
alınmaktadır.
Bu aşamaları şöyle sıralayabiliriz;
1) Sektörel eğilimlerin saptanması, yiyecek içecek sektöründeki mevcut durumun
belirlenmesi, satışlardaki büyüme, talebin analizi, menü tercihlerinin belirlenmesi ve mevcut
konsept ve temaların analizi.
2) Pazar özelliklerinin tanımlanması ve yaş, cinsiyet, gelir, dışarıda yeme alışkanlıkları
ve bunun gibi diğer potansiyel müşterilere özgü demografik verilerin toplanması.
3) Pazardaki rekabet durumu, rakip restoranların güçlü ve zayıf yönlerinin saptanması.
4) İşletmenin konumu, bölgenin analizi, konumun rekabet ve müşteri açısından
değerlendirilmesi.
5) Konsept geliştirme, pazarın istek ve tercihlerine uygun olan restoran konseptlerinin
değerlendirilmesi.
6) Satış potansiyelinin tahminlenmesi, rekabetin, müşteri hacminin, adisyon
ortalamasının ve satışların tahmini.
7) Finansal analiz, gelir getiren kriterlerin belirlenmesi, faaliyet giderlerinin
tahminlenmesi, finansal tabloların analizi ve değerlendirilmesi ve uygulama planının
geliştirilmesi.
Mevcut olan bir iş ya da yeni bir girişim için bir iş planı oluşturmada ilk iş pazar şartlarının
analizini gerektirir. Bu gereklilik pazar şartlarının yiyecek içecek işletmesinin karlılığı üzerindeki
büyük etkisinden kaynaklanmaktadır. Yerel pazarın gücü, kaç müşteriye hizmet vereceğinizi ve
menü fiyatlarının ne olacağını etkiler. Böyle bir çalışma size pazarı analiz etmede yardımcı
olacaktır. Mevcut ve potansiyel işin ortaya çıkarılması ve daha fazla bilgilendirme ile faaliyet ve
yatırım planlarını yapmanız kolaylaşacaktır.
Yatırımı etkileyen faktörler
Aşağıda restoran pazar analizinin bir parçası olarak bilgi toplama ve analizi için kontrol listesi
yer alıyor. Bu kontrol listesi, restoran endüstrisi için tasarlanmıştır ve karlılığınızı etkileyecek
birçok pazar faktörünü anlamanıza yardımcı olacak bir araçtır.
• Yiyecek servisi sektöründe hangi eğilimler ortaya çıkmaktadır?
• Rekabetimdeki zayıf ve güçlü yönler nelerdir?
• İşletmenin kuruluş yeri uygun mudur?
• Uyguladığım konsept pazardaki belirli bir talebe yanıt veriyor mu?
• Hizmet verebileceğim potansiyel müşteri sayısı yıllık olarak nedir?
Mevcut işletmeciler pazar analizini fırsatları tanımlama ve satışları arttırma amacıyla
kullanılabilirler. Analiz, tahminleme ve bütçelemede pazar şartları hakkında değerli bilgiler
sağlamaktadır. Aynı zamanda etkili pazar planı için bir dayanak sağlamaktadır.
Muhtemel işletmeciler pazar analizini yeni bir restoran girişimi için satış hacmi tasarımında
kullanabilirler. Analiz yapılabilirlik çalışmaları ya da iş planı için asli bilgi gereksinimlerini
sağlayabilmektedir. Pazarın dikkatli bir şekilde analizi ile, iş yatırımlarında oluşabilecek riskler
azaltılabilecektir. Pazar analizi bulgularının kullanılmasıyla, finansal projelerin oluşturulmasında
girişiminizin finansal potansiyelini tahmin edebilirsiniz. Böylece yapacağınız pazar araştırması
siz restoran işletmecisine planladığınız girişimin yapılabilir olup olmadığı konusunda yardımcı
olacaktır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder