HİZMET PAZARLAMASI
Hizmet
işletmeleri çalışanlarını ve müşterilerini ilk sıraya koydukları
zaman(öncelikli gördüklerinde) başarıyı yürütme ve ölçme tarzlarında radikal
bir değişim meydana gelir. Günümüzde hizmet organizasyonlarının üst
yöneticileri, yeni hizmet ekonomisinde ön büro çalışanlarının ve müşterilerin,
yönetimin ilgi alanının merkezi olmaları gerektiğinin farkına varmaktadırlar.
Başarılı hizmet yöneticileri, bu yeni hizmet paradigmasında karlılığı sürdüren etkenlere
de dikkatlerini vermektedirler, bu faktörler; insana yatırım, ön büro
çalışanlarını destekleyen teknoloji, işe alma(istihdam) ve eğitim uygulamaları
ve her düzeydeki çalışanın performansı ile ilişkili ücretlendirilmesi gibi
etkenlere tüm dikkatlerini vermeleri gerekmektedir. Aslında sadık bir
müşterinin yaşam boyu değeri, müşteri tutmanın yararlarına, sözlü reklam ve
tavsiyeleri ile yeniden alışverişleri de ilave edildiğinde astronomik boyutlara
varabilmektedir
Bu
nedenle hizmet işletmelerinin, hizmetlerini bir kar zinciri haline getirebilmeleri
mümkündür ve bu yönde gösterecekleri performansa bağlıdır. Hizmet Kar Zinciri
karlılık, müşteri sadakati ve çalışan tatmini, çalışan sadakati ve verimliliği
arasında ilişkiler kurmaktadır. Hizmet Kar Zinciri, hizmet firmasının kar’ı ile
çalışanların ve müşterilerin tatminini, sadakatini birbiri ile ilişkilendiren
zincirdir
Dolayısıyla
başarılı hizmet işletmeleri, dikkatlerini hem müşterileri hem de çalışanları üzerinde
yoğunlaştırırlar. Çünkü, kar ve büyüme öncelikle müşteri sadakati ile desteklenir,
sadakat tatminin sonucudur, tatmin yaygın olarak müşterilere sağlanan hizmet
değeri tarafından etkilenir. Değer tatmin olmuş, sadık ve verimli çalışanlarca
yaratılabilir. Çalışanın tatmini ise, müşterilere sunumlarını mümkün kılan
yüksek kaliteli destek hizmetleri ve politikalarından sağlanabilmektedir
Hizmet kar zinciri beş bağlantıdan oluşmaktadır
1. İçsel Hizmet Kalitesi; üstün personelin seçilmesi ve
eğitilmesi, kaliteli bir iş ortamı ve müşteri ile ilişkide olanların
desteklenmesidir.
2. Tatmin Olmuş ve Verimli Hizmet
Çalışanları; daha
çok tatmin olmuş olan, sadık ve çok çalışan personelin getireceği başarı,
3. Daha Yüksek Hizmet Değeri; daha etkin ve verimli müşteri
değerinin yaratılması ve hizmetin sunulması,
4. Tatmin Olmuş ve Sadık Müşteriler; sadık olan müşteriler, tatmin
olmuş olanlardır, tekrarlayan alışverişler ve başkalarına tavsiyeleri ile sözlü
reklamı yaparlar, bu da kar zinciri ile sonuçlanır.
5. Sağlıklı Hizmet Kar’ları ve
Büyüme; üstün ve
istikrarlı bir hizmet performansı kar zincirinin en önemli unsurudur. Bu
nedenle hizmet kar’larına ve büyüme hedeflerine ulaşılabilmesi müşteriler ile
ilgilenmeyle başlar.
Yani,
çalışanlar müşteri ile ilgilenir, firmada çalışanları ile ilgilenirse karlılık
ve büyüme sağlanır.
Dolayısıyla
kar ve büyümeyi getiren zincirin odak noktaları, kaliteli personel(çalışanlar)
ve çalışanların sadakati, müşteri için yaratılan değer ve bunların sonucu olarak
sağlanabilen müşteri sadakatidir.
Bu
nedenle bir hizmet organizasyonunun pazardaki uzun vadeli başarısı, organizasyonun
sadık müşteri tabanını genişletme ve sürdürebilme yeteneği ile belirlenir. Hizmet
organizasyonları müşteri sadakatini kazanmayı hedeflerken, diğer taraftan
müşteri, organizasyonun hem bugün(mevcut) hem de uzun dönemde sunduğu hizmet
sadakatini – yani tutarlı, güvenilir ve üstün hizmet kalitesini aramaktadır
Tüketicinin
bir hizmetten tatminini etkileyen bir önemli faktör, hizmet alışverişinin içerisinde
gerçekleştiği fiziksel(atmosferik) ortamdır(LOVELOCK, 1996, s.98). Hizmet pazarlamasında,
geleneksel pazarlama karması unsurlarının yanında, hizmet işletmelerinin(özellikle
müşteri katılımını gerektiren, müşterinin sürecin içerisinde yer aldığı hizmet
türlerinde) fiziksel ortamın, katılımcıların tümünü içeren sosyal ortamın ve
süreç yönetiminin de, müşterinin hizmet algılamasını etkileyebileceğini ve büyük
bir önem taşıdığını göz önünde bulundurarak faaliyetlerini yapılandırmalarının
gerektiği belirtilir
Hizmet pazarlamasında, iyi hizmetin altı kriteri vardır
•
Profesyonellik ve Kabiliyet; müşteriler hizmet tedarikçisinin, çalışanların operasyonel
sistemlerinin ve fiziksel kaynaklarının kendi problemlerinin profesyonel bir tarzda
çözülmesi için gerekli bilgi ve beceriye sahip olduklarının
farkındadır(sonuç-ilişkili kriter).
• Tutum
ve Davranışlar; müşteriler, hizmet çalışanlarının(temas halindeki personelin)
kendileri ile ilgilendiklerini ve problemlerini dostça bir yaklaşımla çözecek
tarzda ilgi gösterdiklerini hissetmektedir(süreç-ilişkili kriter).
•
Ulaşılabilirlik ve Esneklik; müşteriler, hizmet tedarikçisinin
yerleşimini(fiziksel konumunu), faaliyet saatlerini, çalışanlarının ve operasyonel
sistemlerinin hizmeti kolay almaları için düzenlenip, yönetildiğini ve müşteri
taleplerine göre ayarlanabilir esnek bir tarzda hazırlandığının hissi içerisindedir(süreç
ilişkili kriter).
•
Düzeltme – İyileştirme; müşteriler bir şeyler hatalı olduğunda, yanlış
gittiğinde yada umulmayan, beklenmeyen bir durum meydana geldiği zaman, hizmet
tedarikçisinin derhal ve aktif olarak durumu kontrol altına almada ve yeni,
kabul edilebilir bir çözüm bulmada gerekli önlemi alacağının bilincindedirler.
•
Güvenirlik ve Doğruluk; müşteriler hizmet tedarikçisine, çalışanlarına ve sistemlerine
güvenir, sözlerini tutacakları ve müşterileri ile yürekten, en iyi ilgiyi yerine
getirecekleri konusunda emindirler(süreç-ilişkili kriter).
• Ün ve
Kredibilite; müşteriler hizmet tedarikçisinin faaliyetlerine güvenebileceklerini
ve paralarının karşılığı olan yeterli değeri alacaklarına inanmakta ve bu iyi
performansın ve değerin müşterilerle bu hizmet tedarikçisi tarafından
paylaşılabileceğine inanmaktadırlar(imaj-ilişkili kriter).
SONUÇ
Belirtilen
bu açıklama ve niteliklerin doğrultusunda; hizmetlerin, mallara göre soyutluk,
bölünmezlik, dayanıksızlık ve heterojen olmalarından dolayı hizmet
işletmelerinin pazarlama çabalarına, insan unsuruna ve bireyler arası ilişkilere
daha çok önem vermelerinin gerekliliği ortaya çıkmaktadır, üstelik müşterilerle
bire-bir ilişki yaklaşımı çerçevesinde, uzun dönemli sadakate dayanan bir
ilişkinin oluşturulabilmesi hizmet işletmeleri için hem niteliklerinden dolayı
bir avantaj, hem de gerekli çabaları göstermemeleri durumunda ise bir dezavantaj
durumuna dönüşebilecektir. Ancak hizmet işletmelerinden, özellikle müşterinin
doğrudan katılımını gerektiren hizmetleri sunanların esas göz önünde bulundurmaları
gereken en önemli yaşamsal konulardan biri de, yeni teknolojinin sağladığı
olanaklar nedeniyle, hizmet dünyası hem operasyonel verimlilik hem de müşteri
rahatlığının sağlanabilmesi için giderek insanların(müşterilerin) fiziksel
varlığını gerektirmeyen, hizmet organizasyonları ile müşteri temasının daha çok
azaldığı bir döneme doğru gitmektedir. Elektronik sunum ve iletişim, müşterilere
hizmet işletmelerinin fiziksel ortamına katılmaya gerek kalmaksızın, yada insan
unsuru ile karşılaşmaksızın satın alımlarını gerçekleştirebilmelerini, uzaktan
katılımı getirmiştir. Dolayısıyla bu gelişmeler hizmet işletmelerinin
farklılıklarını ortaya koyabilecekleri tek rekabet alanı olan ilişki oluşturma
ve geliştirme için çok iyi göz önünde bulundurulması gereken bir konudur.
Hizmetlerin deneyimsel niteliğinden dolayı hizmet işletmesi ile çalışanlarının
müşteri üzerinde ilk seferinde bırakacağı olumlu etki ve izlenimin bir sonraki
satın alma kararlarına da yansıyacağı göz önünde bulundurulmalıdır. Hizmet
sektörünün giderek geliştiği ve büyüdüğü günümüz koşullarında hizmet
pazarlamasına daha çok yoğunlaşılması gerektiği açıktır. Farklı ve rakiplerden
ayırt edilebilir bir hizmet tarzı ve daha da önemlisi müşteri ile ilişki düzeyi
firmanın başarısını belirleyen esas faktör olacaktır. İşletme-müşteri
ilişkisinin sadece satışlara indirgenmesi başarısızlıklara yol açacaktır. Çünkü
satış, hizmet pazarlaması üçgeninde yalnızca dışsal pazarlamayı yansıtmaktadır.
Oysa gerçek başarının hizmet işletmelerince yakalanabilmesi için , işletmenin
çalışanlar(personel) cephesini, müşteri-çalışan ilişkisini, kurumsal olarak işletme
müşteri ilişkisini göz önünde bulundurması kaçınılmaz bir zorunluluktur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder