1.
GİRİŞ
1.1.AMAÇ:
1.2.KAPSAM:
1.3.SORUMLULAR:
1.4.TANIMLAR:
2.
UYGULAMA:
2.1.Mutfak Giriş Kuralları
2.1.1.
Personel Hijyeni
·
Çalışırken
mutlaka işletmenin temin ettiği üniforma, terlik, çizme v.b. kullanılmalıdır.
Bu malzemeler dışarıda kullanılmamalıdır.
·
Üniforma
ceplerinde sigara, çakmak, kalem v.b taşınmamalıdır.
·
Görünümüne
ve kişisel bakımına özen göstererek, günlük duş alınmalıdır.
·
Erkek
personel saçlarını kısa tutmalı, hergün sakal traşı olmalıdır.
·
Bayan
personel saçlarını toplamalı, tırnaklarını kısa tutarak bakımını yapmalı ve
görünüşüne dikkat etmelidir.
·
Mutfak personeli gıda üretimi esnasında saçların
gıdanın içine düşmesini engellemek amacıyla mutlaka bone kullanmalıdır.
·
Mutfakta çalışan bayan personel üniformasını
giymeden önce saçlarını taramalı, toplamalı
mutlaka tüm saçı örtecek şekilde bone veya bandana kullanmalıdır. Tırnak
cilası kullanmamalı, makyaj yapmamalıdır.
·
Gıda üretim ve sunum alanlarında çalışan personel
yüzük, saat, bileklik v.b aksesuarlar kullanmamalıdır.
·
Mutfakta çalışan personel kuvvetli parfüm, traş
losyonu, tırnak cilası kullanmamalı, bayan personel makyaj yapmamalıdır.
·
Gıda üretim, sunum ve depo alanlarında sakız
çiğnemek, sigara içmek, tükürmek, yemek yemek, yemeklerin tadına parmakla
bakmak bakteri bulaşmasına sebep olacağından kesinlikle yasaktır.
·
Kol ve ellerinde kesik olan personel yara üzerine
düştüğünde fark edilebilmesi amacıyla renkli, parlak ve su geçirmez bandajlar
ile kapatmalı ve mutlaka eldiven giymelidir.
·
Hasta
personel kesinlikle çalıştırılmamalıdır. Mutlaka çalışması gerekiyorsa
Executive Mutfak Şefi veya F&B Yöneticisi gözetiminde maske ile
çalışmalıdır.

2.1.2.
El Yıkama
El
yıkamada kullanılacak su mutlaka derideki yağı ve kiri kolaylıkla
uzaklaştırabilmek için ılık olmalıdır. Eller en az 15-20 sn sabun ile temas
ettirilmelidir.Ellerin tüm iç ve dış yüzeyi, parmak içleri, tırnak araları,
tırnak içleri ve bilekler sıvı el sabunu ve ılık su ile yıkanır. Eller iyice
durulanır. Tek kullanımlık kağıt havlu ile kurulanır.
Eller;
·
Eldiven giymeden önce ve sonra,
·
Temizlik işlemi yaptıktan sonra,
·
Kimyasallar ile çalıştıktan sonra,
·
Tuvalet kullandıktan sonra,
·
Çöp döktükten sonra,
·
Sigara içtikten sonra,
Gıda üretim alanlarında çalışan
personel yukarıdakilere ek olarak;
·
Gıdayla temas etmeden önce,
·
Çiğ gıdalara dokunduktan sonra,
·
Hayvansal ürünlerle uğraştıktan sonra,
·
Ana depodan malzeme çektikten sonra,
·
Göz, burun, kulak gibi uzuvlarına dokunduktan
sonra,
·
Üretim alanına her girişte
mutlaka yıkanıp dezenfekte edilir.
2.1.3.
Eldiven ve Maske Kullanımı
2.1.3.1.Yiyecek ve İçeceklerin Hazırlanması ve/veya
Sunulması Aşamasında Eldiven ve Maske
Kullanım Koşulları:
·
Öksüren, nezle olan ve hapşıran kişilerin mutlaka çalışmaları gerekiyorsa
Aşçıbaşının veya yardımcısının izniyle sürekli filtreli maske takarak çalışmalıdır.
·
Yemeğe hazır, pişirilmiş veya pişirilmeden
tüketilecek gıdaların hazırlıklarının elle yapılması gerektiği durumlarda ele
mutlaka eldiven giyilmelidir.
·
Personel yemekhanesinde servis yapan personel
servis esnasında mutlaka eldiven takmalıdır
·
Mutfaktan büfeye yemeklerin taşınması sırasında
taşıyan personel eldiven takmalıdır.
·
Elde açık yara, kesik, yanık varsa yara bandı sık
sık değiştirilmeli ve dezenfekte edilerek yeni renkli yara bandı kullanılmalı
ve eldiven giyilmelidir.
·
Büfe sunumu yapan personel mutlaka eldiven
giymelidir.
2.1.3.2.Eldiven
ve Maske Kullanımında Dikkat Edilecek Hususlar:
·
Pişirilecek gıdaları eğer ellerde açık yara,
yanık, kesik yoksa, çıplak elle hazırlanmasında hiçbir sakınca yoktur. Ancak
eller gıda ile temas etmeden önce mutlaka iyice yıkanmalı, kurulanmalı ve
dezenfekte edilmelidir.
·
Yemeğe hazır, pişirilmiş veya pişirilmeden
tüketilecek gıdaların hazırlıklarını yaparken mümkün olduğu kadarıyla steril
edilmiş kaşıklar, ıspatulalar ve maşalar kullanılmalıdır.
·
Her yeni eldiven giyiminden sonra, eldivenli şekilde eller tekrar
dezenfekte edilmelidir.
·
Eldiveni giymeden önce eller sabunla mutlaka iyice
yıkanıp, kurulanıp, dezenfekte edilmelidir.
·
Bir saatten fazla süreyle aynı eldivenle çalışılmamalıdır.
Eldivenlerin 45 dkda bir yenisi ile değiştirilmesi gerekir.
·
Eldivenlerin ilgili gıda dışında herhangi bir
şeyle teması halinde eldivenler derhal değiştirilmelidir.
·
Eğer; Eldiven ve maske zarar görürse, yeni eldiven
ve maske kullanılması gerekmektedir.
·
Eldiven ve maskede çapraz kirlenme oluşursa, yeni eldiven ve maske kullanılması
gerekmektedir.
·
Sıcak gıdalarla temastan dolayı terleme oluşursa,
yeni eldiven ve maske kullanılması gerekmektedir.
·
Herhangi bir sebepten dolayı eldiven ve maske
çıkartılır ise, yeni eldiven ve maske kullanılması gerekmektedir.
·
Yeni eldiveni giymeden önce eller mutlaka
sabunlanır,kurulanır ve dezenfekte edilir.
·
Çapraz kirlenmeye neden olacak gıdaların
hazırlığında kullanılan eldiven ve maskeyle başka bir gıdanın hazırlığı
yapılmaz.
·
Eldiven, çalışan kişinin el boyutuna uygun olmalı
( eli sıkmamalı ve bol gelmemeli) ve eli terletmeyecek özellikte olmalıdır.
·
Eldiven takılı olarak personel başka bir bölüme
geçmemelidir.
2.2.Mutfak Güvenlik Kuralları
·
Personel ilk yardım ve Yangın Söndürme kursuna
mutlak suretle katılmak zorundadır
·
Fırınların kapıları daima kapalı tutulur.
·
Sıcak tava, tencere, tepsi vb. ekipmanlar kağıt
havlu ile tutulur.
·
Sıcak fırınların kapaklarını açarken fırından uzak
durulur.
·
Kaynayan tencereler veya kaynatıcılar dikkatli
açılır. Aksi taktirde sıcak su veya buhar ile yanmalar oluşabilir.
·
Tesis içerisinde sigara sadece bu iş için tahsis
edilmiş alanda içilir ve sigaranın söndüğünden emin olunur.
·
Elektrik prizlerine ve kablolarına ıslak elle
dokunulmaz, direkt su ile teması engellenir.
·
Ağır ve sıcak taşımalarda yardım istenir.
·
LPG, LNG ve
elektrik ile çalışan ekipmanları temizlerken üzerine asla direkt olarak
su, deterjan vb. dökülmez. Kontrol panelleri ve tabloları ıslak bez ile
temizlenir.
·
Arızalar ivedi olarak teknik servise bildirilir,
arıza giderilmeden ekipman asla kullanılmaz.
·
Elektrik fişleri
prizden, asla kabloya asılarak çıkartılmaz.
·
Derin donduruculara bu iş için tahsis edilmiş
koruma montu giyilmeden içinde çalışma yapılmaz, malzeme çıkartılmaz.
·
Kızgın yağa asla buzlu ve su ihtiva eden ürün
atılmaz aksi takdirde yağ sıçrayarak yakabilir.
·
Mikrodalga fırın asla metal ekipmanlar, metal kap,
UHT ambalajlı süt- meyve suyu ve alüminyum folyo konularak çalıştırılmaz.
·
Isıya dayanıksız cam, porselen, polikarbonat vb.
malzeme direkt olarak ısıya maruz tutulmaz.
·
Kemik testeresi, slicer vb kesici aletler ile
çalışırken el kesici alana yaklaştırılmaz.
·
Kıyma makinesi kullanılırken daima takoz ile et
makineye ilave edilir.
·
Elektrikli ve LPG li ekipmanlar ile işin bittiğinde
mutlak suretle kapalı konuma getirilir.
·
Çalışma alanında gaz kokusu fark edildiğinde
mutlaka teknik servise bilgi verilir. Bu alan havalandırılır ve asla elektrikli
veya gazlı bir ekipman çalıştırılmaz.
·
Alev almış kızgın yağ, tencere, tava, elektrikli
ekipmanlara asla su ile müdahale edilmez. Mutlak suretle yangın söndürücü,
yangın battaniyesi ile müdahale edilir.
·
Tava kullanırken sap kısmının ateş ile temas
etmemesine dikkat edilir.
·
Çalışma alanını terk ederken ekipmanların kapalı
olduğundan emin olunur.
·
Islak ve içinde su olan tencereye yağ ilave
edilmez.
·
Gıda depolarında ve mutfak içerisinde gıdaya yakın
alanlarda yanıcı, parlayıcı, temizlik, kimyasal malzemeleri bulundurulmaz. Bu
malzemeleri bu iş için tahsis edilmiş alanlarda stoklanır.
·
Çalışma alanında cam bardak, şişe bulundurulmaz.
·
Elde kesik veya yara varsa mutlaka eldiven ile
çalışılır.
·
Konserve kutuları mutlaka konserve açacağı ile
açılır. Bıçak, satır vb. alet kullanılmaz.
·
Mutfak tabanı asla ıslak ve yağlı tutulmaz.
·
Islak alandan etkilenmeyen terlik veya ayakkabı
kullanılır.
·
Çelik tencere, tava vb. ekipmanların ateş gören
kısmı yani tabanı çelik olduğu için ateşten aldıktan sonra soğuk suya maruz
bırakılmaz kendi kendine soğuduktan sonra yıkanır.
·
Sadece yapılması gereken işler için tasarlanmış
mutfak ekipmanları o işin dışındaki işler için kullanılmaz (fritöz, bıçak,
kıyma makinesi gibi).
·
Hiç bir arızaya müdahale edilmez. Arızanın tespiti
ve giderilmesi için Teknik Servis beklenir.
·
Stewarding kimyasalları asla su şişesine, su bardağına,
gıda kaplarına koyulmaz.
·
Temizlik kimyasalları ne
amaçla olursa olsun birbiri ile karıştırılmaz.
·
Mutfak alanında kesici ve tehlikeli ekipmanlarla
şaka yapılmaz.
2.3.Gıda Depolama
·
Tesellüm alanına gelen ve depoya girecek olan ürün
‘Gıda Etiketleme Talimatı’na
göre etiketlenir.
·
Ürünler SKT ‘leri (Son Kullanma Tarihi) göz önünde
bulundurularak FİFO (First İn- First Out/ İlk Giren İlk Çıkar) kuralına göre
yerleştirilir.
·
Ürünler mutlaka plastik paletle taşınır ve
depolanır. Tahta palet, kasa v.b kullanılmaz.
·
Depo alanlarında kişisel eşya bulundurulmaz.
·
Gıda maddeleri ile kimyasal maddeler kesinlikle
aynı depoda depolanmaz.
·
Depolarda hiçbir ürün yer, tavan, duvar ile temas
ettirilmez. Gıdalar yerden 20-40cm yükseklikteki raf ,tezgah veya palet
üzerine, duvardan en az 15 cm tavandan en az 40 cm mesafe olacak şekilde
depolanır.
·
Günlük olarak ambalaj, etiket, SKT, böceklenme,
haşere, nemlenme gibi aktivasyonlar gözlenir ve görsel kontrol yapılır.
Uygunsuz bir ürün görülmesi durumunda ürünün üzerine ‘ İade / İmha Ürün’
etiketi konulur.
·
Periyodik ilaçlama öncesinde açıkta ürün olup
olmadığı kontrolü yapılır.
·
Açılmış ve bir bölümü kullanılmış ürünlerin ağzı
mutlaka streç, kapak v.b ile kapatılır. İlk önce kullanılması amacıyla diğer
ürünlerin önüne konulur.
·
Ağzı açılan teneke içindeki ürünler asla teneke
içinde muhafaza edilmez. Uygun gastronomik küvetlere alınıp üzeri streçlenir,
uygun şekilde etiketlenir.
·
Depolarda farklı grup ürün depolanmaz. Her depoda
kendi kategorisindeki ürünler bulunur.
·
Depo
kapıları daima kapalı tutulur. Görevli personel haricinde giriş yapılmaz.
·
Kuru gıda depoları için günlük olarak ‘Depo Kontrol Formu’ tutulur.
Soğuk
hava depolarında;
·
Evaparatörlerin altına ürün yerleştirilmez.
·
Ürünler kesinlikle su ve buz ile temas ettirilmez.
·
Evaparatörlerin önlerine hava sirkülasyonunu
engelleyecek şekilde depolama yapılmaz. Evaparatörlerin üzeri kesinlikle
örtülmez.
·
Ürünler yerleştirilirken ürünler arasında hava
sirkülasyonu engellenmeyecek şekilde istifleme yapılır.
·
Kapılar kesinlikle açık bırakılmaz. Depolara
girerken fanlar kesinlikle kapatılmaz.
·
Depoların sıcaklıkları sürekli takip edilir.
İlgili formlara işlenir.
·
Depolarda karlanma veya herhangi arıza tespiti
derhal Teknik Servis’e bildirilir.
·
Arızanın çabuk giderilemeyeceği durumlarda ürünler
aynı sıcaklık aralığına sahip başka bir depoya aktarılır.
·
Pişmiş ürün ile çiğ ürün asla üst üste, yan yana
depolanmaz. Aynı depoda depolanacaksa pişmiş ürün üst rafta, çiğ ürün alt rafta
depolanır.
·
Bütün ürünler ağzı kapalı (streçli) şekilde
olmalıdır.
2.4.Gıdaların Etiketlenmesi
·
Ana depolardan mutfak koltuk altı ambarlarına çekilen ürünler, eğer orijinal ambalajlarından çıkartılarak muhafaza edilecekse ve ikincil ambalajlarında
son kullanım tarihi yoksa,
kaplara aktarıldıktan
sonra üzerlerine ambalajdan çıkarıldığı gün
ve son kullanma tarihi;
·
Üretilen gıdalarda, gıdanın üretildiği
tarih,
·
Alınan şahit numune üzerine, numunenin
alındığı tarih,
·
Ambalajı açılan ürünün ambalajının
açıldığı günün rengini belirten renkli etiket kodu ile belirtilerek etiketlenir.
PAZARTESİ
|
Üretimi
yapılan ürünlerin üzerine hangi gün yapıldığını temsil eden renkli etiketler
konur. Etiket üzerindeki bilgiler doldurulur.
|
SALI
|
|
ÇARŞAMBA
|
|
PERŞEMBE
|
|
CUMA
|
|
CUMARTESİ
|
|
PAZAR
|
|
GERİ DÖNEN ÜRÜN
|
Büfeden geri dönen ürünler
için kullanılır.
|
ÇÖZÜNDÜRME
|
Çözündürme işlemine tabi tutulan ürünlerde kullanılır.
|
ÖNCE KULLAN
|
Açılmış hemen kullanılmayacak ürünlerde kullanılır.
|
2.5.Gıda Ön Hazırlık
2.5.1.
Sebze-Meyvelerin Hazırlanması ve
Dezenfeksiyonu
Kullanılacak
kimyasal öğrenilecek
2.5.2.
Çözündürme
·
Çözündürülen
ürün kesinlikle tekrar dondurulmaz.
·
Çözündürme
işlemi kesinlikle ortam sıcaklığında ve su dolu kap içinde bekletilmek
suretiyle yapılmaz.
·
Dondurulmuş sebzeler (Patates, Ispanak,
Karnabahar, Brokoli v.b) çözündürülmeden direkt olarak pişirilir.
·
İşlem görmeden direkt olarak kullanılacak sebzeler
(Bezelye, Mısır v.b) delikli küvetlere konularak akan su altında birkaç dakika
içinde çözündürülebilir. Ambalajlı ürünlerde kullanılacak miktar kadar alınarak
geri kalan ürün bekletilmeden deep freeze geri konulur.
·
Croissant, danish, milföy hamuru gibi ürünler
ortam sıcaklığında yumuşatıldıktan sonra pişirilir.
·
Dondurulmuş olarak tedarik edilen hamburger
köftesi, sigara böreği, mantı, patates kroket, balık pane v.b ürünler
çözündürülmeden direkt pişirilir.
·
Çözdürülen gıdalar 48 saat içinde tüketilmelidir.
2.5.2.1. Dondurulmuş Ürünlerin Soğuk Havada Çözündürülmesi
·
Dondurulmuş kırmızı et, kanatlı etleri ve su
ürünleri ayrı ayrı çözündürülür.
·
Ambalajlı ve ambalajsız farklı gıdalar aynı çözündürme
kabına bir arada yerleştirilmez.
·
Gıdaların çözündürülmesi esnasında merkez
sıcaklıkları her 12 saatte bir gerçekleştirilir ve ölçülen değerler Çözündürme
Formu’ na işlenir.
·
Çözündürülen gıdanın merkez sıcaklığı +8°C / +10°C ise 1 gün içerisinde
tüketilmelidir.
·
Çözündürülen gıdanın merkez sıcaklığı +10°C
üzerinde ise Gıda Mühendisi’ne ve Executive Mutfak Şefi’ne haber verilir. Ürün hemen pişirilir. Ürünle
ilgili Düzeltici
Önleyici Faaliyet Formu düzenlenir
·
Çözündürme kabının üzerine; gıdanın cinsi, çözündürme işleminin başlama tarihi ve
saatini belirten etiket yapıştırılır.
·
Çözündürme kabına yerleştirilen ve etiketlenen ürünler en fazla +5 C sıcaklıktaki kasaphane soğuk hava deposunda
bulunan çözündürme arabası rafına yerleştirilerek çözündürme yapılır.
·
Çözündürülme sıracında ölçüm için kullanılan
termometreler ölçüm öncesi ve sonrasında temizlenip dezenfekte edilmelidir. Çiğ
gıdalarda kullanılan termometre asla pişmiş gıdalar için kullanılmaz.
·
Donmuş gıdalardan süzülen sular kesinlikle gıda
ile temaz ettirilmez. Izgaralı, süzgeçli ve atık su tahliyeli ürün ile teması
kesen çözündürme arabalar veya delikli küvetler içinde çözdürülmelidir.
·
Gıdanın çözündürülmesi
esnasında çözündürme
arabasının veya delikli küvetin altında biriken çözünme suyu
her
12 saatte bir, herhangi bir yere dökmeden ve/veya bulaştırmadan
dikkatli bir şekilde boşaltılır.
·
Çözündürülen ürünün merkez sıcaklığı 0 C ila 5 C arasında ise çözündürme işlemi bitirilir.İşlem en fazla 72 saat sürebilir.
2.5.2.2.Dondurulmuş Ürünlerin Su Altında Çözündürülmesi
·
Acil olarak çözündürme işlemi yapılması gereken
durumlarda içilebilir nitelikte ve 21°C deki su ile çözündürme işlemi
yapılabilir.
·
Evye su ile doldurulup tahliye gideri açılır.
Musluk kapatılmadan sürekli akan su altında en fazla 2 saat içinde çözündürme
gerçekleştirilir.
·
Ürün ambalajlı ise ambalajından çıkarılmadan su
içine daldırılır.
·
2 saat sonunda çözündürme sonrasında ürün merkez
sıcaklığı 0°C ile 5°C arasında ise işlem sonlandırılır. Çözündürme
Formu’ na işlenir.
·
Büyük parçalı ürünler suda çözündürülmez.
·
Suda çözündürülen ürün mutlaka gün içerisinde
tüketilmelidir.
2.5.2.3.Dondurulmuş Ürünlerin Mikrodalga Fırında
Çözündürülmesi
·
Hemen tüketilecek ürünler bu yöntemle
çözündürülebilir. Çözündürülecek parçaların büyüklüğü mikrodalga fırına
sığabilecek ve fırın içinde ısı sirkülasyonunu engellemeyecek şekilde
olmalıdır.
2.5.3.
Renkli Kesme Tablası ve Bıçak Kullanımı
·


Her işlem için farklı renkli kesme tahtası ve bıçak kullanılır. Ayrı işlemler için belirlenen kes me tahtası ve bıçakların renkleri aşağıda belirtildiği gibidir.






·
Pastane bölümünde beyaz renkli bıçaklar kullanılır.
·
Dekor bıçakları,döner bıçakları, gibi
spesifik amaçla kullanılan tahta ve
bıçaklar yukarıdaki
renk
ayrımına uymazlar.
·
Suşhi
için yapılan hazırlıkların tümü
mavi renkli kesme tahtasında,
ahşap saplı
özel bıçaklar ile yapılabilir.
·
Domuz eti ve ürünleri için bıçak ve tahta kullanımında; çiğ ve pişmiş ürünler farklı bıçak ve tahtalarda işlenir. Değişimin gerçekleşemeyeceği durumlarda tahta ve bıçak dezenfekte edilerek kullanılabilir.
·
Kesme tahtaları yıkanıp temizlendikten sonra farklı renkli tahtalar birbirine temas etmeyecek şekilde yerleştirilir ve temiz bir şekilde kurumaları sağlanır.
·
Kesme tahtaları kirlenip, bıçak izleri oluş maya başladığında, kesme tahtaları rendeletilir.
·
Bıçak saplarına hasar vermek suretiyle isim kazımak, işaret koymak yasaktır.
·
Kullanılan bütün bıçaklar akşam temizlenmiş bir şekilde Bıçak Sterilizatör cihazına yerleştirilir ve
Steward çalışanları tarafından iş bitiminde cihazlar çalışır duruma getirilir
|
2.5.4.
Pişirme
·
Çiğ ve yemeğe hazır gıdar pişme esnasında ve
piştikten sonra ayrı tutulur.
·
Çiğ ve pişmiş gıdalar için aynı mutfak araçları
kullanılmaz.
·
Gıdalar en az +75°C sıcaklıkta pişirilir. +75°C’ye
ulaşan gıdalar en az 2 dakika bu sıcaklıkta pişirilir. Pişirme sırasında merkez
sıcaklığı termometre gıda içinde yaklaşık
20 saniye tutularak ölçülür ve ‘Gıda Hazırlık Formu’ na
işlenir.
·
İstenilen sıcaklık değerinin altında bir sonuç
alınırsa istenilen pişirme değeri alınana kadar işlem devam ettirilir.
Gerektiğinde ‘Düzeltici
Önleyici Faaliyet Formu’ düzenlenir.
·
Sıcaklık ölçümünde kullanılan termometre kullanım
öncesi ve sonrasında dezenfekte edilmelidir.
·
Misafirin az pişmiş et istemesi durumunda et
merkez sıcaklığı en az +65°C olmalıdır.
·
Pişirilip hazırlanan gıdalar büfeye çıkarılmadan
önce küvetlere alınıp üzerleri streçlenerek banket arabalarına alınır. Banket
arabalarının sıcaklığı en az +65°C olmalıdır.
2.5.5.
Soğutma
·
Soğutulacak gıdaların üzeri streç ile kaplanıp
streç üzerine delikler açılır.
·
Gıdalar en fazla 2 saat içinde +10°C’ye, 4 saat
içinde +5°C’ye kadar soğutulmalıdır.
·
Blast Chiller’in olmadığı durumlarda aynı koşullar
sağlanılarak buz içinde soğutma yapılır.
·
Hazırlık amacıyla pişirilmiş büfeye çıkarılmamış
ürünler uygun şekilde soğutulduktan sonra 2.5. Gıdaların Etiketlenmesi
maddesine uygun olarak üzerine üretim tarihinin yazıldığı ve günlere göre renk
ayrımı yapılmış etiket ile etiketlenir. ‘Gıda Hazırlık Formu’na kaydedilir.
·
Soğutma geri dönüş amacıyle yapılıyorsa 2.5.
Gıdaların Etiketlenmesi maddesine uygun olarak ‘Geri Dönen Ürün’ etiketi ile
etiketlenir. İlgili
formda belirtilir.
2.5.6.
Isıtma
·
Isıtılması gereken tüm gıdalar merkez sıcaklığı en
az +85°C ‘de enaz 2 dakika ısıtılır. Isıtma sırasında merkez sıcaklığı
ölçülerek ‘Gıda Hazırlık Formu’na
kaydedilir. İstenilen sıcaklık derecesinin altında bir değer ölçülmüşse işleme
devam edilir. Gerektiği durumlarda ‘Düzenleyici Önleyici Faaliyet Formu’ düzenlenir.
·
Isıtılan gıdaların streçlenip banket arabasında en
az +65°C sıcaklıkta muhafazası yapılıp büfeye sunulur.
·
Isıtılan gıda kesinlikle bir daha ısıtılmaz.
2.6.Gıda Sunum
·
Sıcak büfelerin fişleri servis saatinden 1-2 saat
önce takılarak 80-90 °C’ye ayarlanır.
·
Soğuk büfelerin fişleri servis saatinden 1-2 saat
önce takılarak 4-5°C’ye ayarlanır. Plakalar önceden soğutulur.
·
Büfeler servis sonrasında Steward Temizlik ve Hijyen Planı’na uygun
olarak temizlenir. Büfenin temizliği Steward Şefi ve yardımcısı tarafından
kontrol edilerek Steward
Kontrol Formu’na kaydedilir.
2.6.1.
Soğuk Sunum
·
Soğuk
Büfede sunulacak olan gıdalar, pişirme, soğutma ve ısıtma maddelerine uygun
olarak soğutulur üzerlerine üretim tarihi ve günü belirtilen renkli etiket
konulup raf ömrü baz alınarak büfeye sunuluncaya kadar ilgili soğuk odada
muhafaza edilir.
·
Soğuk sunum yapılması geren gıdalar bakteri
üremesinin önlenmesi veya en aza indirilmesi için soğutmalı büfelerde en fazla
+10°C sıcaklıkta sunulmalıdır.
·
Sunumu yapılacak gıdalar küçük porsiyonlarda
hazırlanmalı gerekli durumlarda üzerleri kısmen kapatılmalıdır.
·
Büfe misafire açılmadan öncesorumlu şef
tarafından kontrol edilir. Tüm öğünlerde soğuk büfede sunumu yapılan riskli gıdaların sıcaklıkları ölçülerek Gıda Sunum Formu’na
kaydedilir.
·
+10 °C üzerinde 1 saatten fazla süreyle sunumu
yapılan ürünler derhal soğutmaya alınır, şartları kontrol edilerek, yenisi ile
değiştirilir. Riskli ürünler (et,süt,krema,yumurta v.b içerenler) ise imha
edilir.
·
Soğuk ve pastane büfesinde üzeri açık 3
saatten fazla sunumu yapılan riskli ürünler imha edilir.
2.6.2.
Sıcak Sunum
·
Sıcak büfede sunulacak olan gıdalar pişirildikten
sonra en az +65°C en fazla 3 saat banket sıcak arabalarında muhafaza edilir.
·
Sıcak arabalarda beklerken gıdaların bekleme
sırasındaki ısıları ölçülür ve Gıda Hazırlık Formu’ nda
ilgili alana kaydedilir.
·
Sıcak sunum yapılması gereken gıdalar bakteri
üremesinin önlenmesi veya en aza indirilmesi için ısıtmalı büfelerde merkez
sıcaklığı en az +65°C olacak şekilde sunulur.
·
Tüm öğünlerde büfeye çıkan özellikle riskli
gıdaların sıcaklıkları büfede ölçülerek Gıda Sunum Formu’na kaydedilir.
Ölçümler her saatte bir tekrarlanarak aynı forma işlenir.
·
Biten veya azalan küvetlerin üzerine ilave
yapılmamalıdır. Boş veya içinde gıda azalan küvet alınarak, yerine sıcak
arabasında muhafaza edilen yeni gıda küveti konulmalıdır. Büfeler alttan
ısıtmalı olduğu için, üzeri açık olarak büfede sunumu yapılan gıdanın sürekli
hava ile temas eden dış yüzeyinin ısısı daha düşüktür. Bu nedenle gıdanın dış
yüzeyinde mikroorganizmaların çoğalması daha hızlı olur. Bu nedenle büfede
sunumu yapılan riskli gıdalar, mümkün olduğu kadar üzeri kapalı tutulmalı veya
sık sık karıştırılmalıdır.
·
Sıcak Büfesinde üzeri açık olarak, iki saatten fazla süreyle +65°C sıcaklığın
altında bir sıcaklıkta sunumu yapılan riskli gıdalar (Et,süt,yumurta,
krema v.b) sunumdan kaldırılarak imha edilmelidir.
2.6.3.
Şahit Numune Alımı
·
Büfeye sunulan,
özellikle riskli gıdalardan olmak üzere şahit numune alınır.
·
Numuneler Türk Gıda kodeksinin “Numune
Alma
ve Analiz Metotları” kısmında belirtilen şartlarda
alınmalıdır.
Riskli Gıdalar:
Ø
Balık Ürünleri
Ø
Kırmızı Et Ürünleri
Ø
Tavuk Ürünleri
Ø
Yumurta Ürünleri
Ø
Mayonezli Ürünler
Ø
Salata Grubu
Ø
Sütlü Ürünler
Ø
Soslu Ürünler
·
Her bir numune
için alınacak miktar ‘Numune Alma ve Analiz Metotları’nda belirtilmiş olup
yaklaşık 200-250 gr olmalıdır.
·
Numune steril kap ile alınır, kap numune alımından hemen önce açılır, kap ağzı açık bir
şekilde ortamda bekletilmez.
·
Numune alımında kullanılacak olan kaşık vb. ekipmanlar, kullanım öncesinde
mutlaka dezenfekte edilmelidir, alkol veya ispirto ile yıkanmalıdır. Numune alan kişi eldiven kullanmalıdır.
·
Steril kabın ağzı açıldıktan sonra,
kabın iç yüzeyine veya kapak içerisine kesinlikle
el değdirilmemelidir. Gıda numunesi kabın dışına taşırılmadan, dikkatli bir şekilde
alınmalıdır.
·
Alınan numunenin bütünü en iyi şekilde
yansıtabilmesi için en az üç farklı noktasından alınır. Numune alındıktan hemen
sonra kabın kapağı kapatılmalıdır
·
Alınan numune sıcak ise; şahit numune kabına alınan ürün
önce içinde buzlu su dolu bir
kapta
veya
blast
chillerda
hızlı bir
şekilde
soğutulduktan
sonra steril kabın kapağı
kapatılır ve soğuk dolaba konur.
·
Pastalarda görüntüyü bozacaksa büfede numune alınır.
·
Alınan şahit numunelerin üzerine
‘Numunenin Adı’, ‘Numune Alma Tarihi’ ve ‘Numune Alma Saati’ni belirten etiket
yazılır. Kısım şefleri tarafından
alınan numune
bilgileri Gıda Sunum
Kontrol Formu’ nda kayıt altına alınırken, diğer alımlar Şahit Numune Kayıt Formu’ na işlenir.
·
+4 C’de en az 72 saat kilitli Şahit
Numune Dolabı’nda muhafaza edilir.
·
72 saat sonrasında numunelerin görsel
muayenesi yapılarak Şahit Numune
Kayıt Formu’ndaki Açıklama
kısmına işlenir, şahit numunenin imha tarihi yazılarak atılır.
2.6.3.1.Numunelerin Analizi
Gıda Güvenliği
Yönetim Sisteminin etkinliğini ölçebilmek ve sunulan
gıdaların uygun şartlarda üretildiğini doğrulamak için belirli periyotlar ile gıdalarda numune alınarak analiz amaçlı laboratuara gönderilir.
Numuneler anlaşmalı ve yetkili laboratuar sorumlusu
ve Kalite Müdürü veya Gıda
Mühendisi ile birlikte alınır. Analiz
Laboratuarından gelen analiz sonuçları yönetim ile paylaşılarak uygunsuz
sonuçlar için Düzeltici Önleyici Faaliyet Formu düzenlenir.
2.6.4.
Gıdaların Geri Dönüşü
·
2.7. Gıda Sunumu maddesine uygun
olarak sunumu yapılan ve uygun şartlarda sunulan gıdaların geri dönüşümü
yapılabilir. Büfeden geri dönen gıdalar için maksimum bekleme süreleri en fazla
+8°C’de 24 saattir.
·
Açık büfeden geri dönüşüne izin verilen sıcak gıdalar,
pişirme, soğutma ve ısıtma maddelerine uygun olarak maksimum 60 dakika içerisinde maksimum
sıcaklık derecesi +10 °C olacak şekilde hızla soğutulurlar.
·
Soğutulan gıdalar streçlenip üzerine ‘ Geri Dönen Ürün’ tarih etiketi yapıştırıldıktan sonra soğuk
odada maksimum 1 gün içerisinde tüketilmek üzere muhafaza edilir.
·
Büfeden geri dönüşüne izin verilen ürünler sadece
1 kez daha sunulabilirler. 2.kez servis edilmiş olan ürünler büfe dönüşü imha
edilir.
·
Açık büfeden geri dönebilen meyve ve işlenmemiş sebzeler
tekrar dezenfeksiyon işleminden geçirilerek, hasarlı ve çürükler ayıklanarak
büfeden geri dönebilirler.
·
Büfede sunumu yapılan çiğ salata ve işlenmiş
sebzelerin geri dönüşü yapılmaz.
·
Odalara servis edilen ve ala carte restoranlarda
tabaklardan gelen bütün gıda ürünleri imha edilirler.
·
Sunumda bulunan soğuk ürünlerden mayonez, yumurta
ve krema ihtiva edenler büfe dönüşünde imha edilirler.
·
Kahvaltılık zeytinler, turşu, salamura ürünler ,
reçel, marmelat vb. ürünler dışında diğer ürünler imha edilirler.
·
Peynir, salam ve sosisler sadece ısıl işlemden geçmek kaydı ile geri
dönebilirler.
·
Büfede sunumu yapılan tatlılardan şerbetli
tatlılar hariç diğer tüm krema, süt, yumurta içeren ürünler imha edilirler.
·
Geri dönen ve dolapta muhafaza edilen ürünler için
Raf Ömür Tablosu’na
ve 2.5 Gıdaların Etiketlenmesi maddesine göre etiketleme ve izleme
gerçekleştilir.
2.7.Gıda Allerjenleri
·
Tüm personel alerjen gıdaları bilmeli
ve misafir bilgi istediğinde doğru bilgilendirme yapabilmelidir.
·
Alerjen gıdalar diğer gıdalar ile temas etmemeli,
ekipmanlardan ve işleme alanından olabildikçe uzak tutulmalıdır. Temizlik her
üretim sonrası gerçekleşrilir.
·
Üretilen gıdaların içerikleri tanımlanıp
reçetelerinde belirtilmektedir.
·
Alerjen tablosunda adı geçen maddelerle hazırlanan
gıdaların sunumlarında olası riskleri önlemek amacıyla büfelere uyarılar
yerleştirilir.
·
Misafirin gıda alerjisi olduğu bilgisini alan
personel konuyu ilgili amirine aktarır. Konu yazılı olarak Misafir İlişkileri
ekibine, Executive Mutfak Şefi’ne, F&B Yöneticisi’ne, Kalite Yöneticisi ve
Gıda Mühendisi’ne bildirilir. Misafirin alerjisi olan gıdalar için uyarıcılar
yerleştirilir.
·
Gluten içeren tahıl ürünleri
·
Kabuklu deniz canlıları ve ürünleri
·
Yumurta ve ürünleri
·
Balık ve ürünleri
·
Yerfıstığı ve ürünleri
·
Kuruyemişler ve ürünleri
·
Soya fasulyesi ve ürünleri
·
Hardal ve ürünleri
·
Kereviz ve ürünleri
·
Susam tohumu ve ürünleri
·
Kükürtdiokdit ve Sülfit
·
Acı bakla
·
Yumuşakçalar
|
2.8.Mutfaklarda Cam, Porselen ve
Plastik Kullanımı
2.8.1.
Cam ve
Porselen Kullanımı
·
Üretim alanlarında cam ve seramik malzeme mümkün
olduğunca az kullanılır. Kullanılması gerekiyorsa mutlaka güvenlik önlemleri
alınır. Mutfak içerisinde depolanacak cam veya porselen üretim ve hazırlık ekipmanları en alt
raflara konulur. Sürekli kullanılacak gıda malzemelerinin ambalajları kırılma
esnasında sıçramaları önleyecek şekilde kaplanır. (Film, file v.b)
·
Üretim alanlarındaki tüm ampullere koruma olması
sağlanır.
·
Üretim alanlarındaki tüm cam pencereler film ile
kaplanır.
·
Kırılabilir malzemeler Depo Sorumlusu tarafından ‘Malzeme Teslim Tutanağı’
ile F&B Yöneticisi ve Executive Mutfak Şefi’ne teslim edilir.
·
Kırılan ve servise uygun olmayan malzemeler için ‘Kırık/Zayii Tespit Formu’
tutulur, ürün envanterden çıkarılır.
·
Ay sonu muhasebe tarafından yapılan sayımlarda
sayının tutmaması halinde konu ile ilgili ‘Düzeltici Önleyici Faaliyet Formu’ düzenlenir.
2.8.2.
Gıda
Depo, Üretim ve Sunum Alanlarında Cam ve Porselen Kırılması
·
Kırılmanın olduğu alandaki işleyiş durdurulur.
İlgili amire haber verilir.
·
Kırılmanın olduğu alandaki personelin cam
kırıklarını taşımaması için başka bölgelere geçmesi engellenir, ayaklarının
altı kontrol edilir.
·
Açıkta gıda maddesi, buz kovası, meyve v.b varsa
ürünler kontrol edilir herhangi bir risk taşıyorsa Cost Control’e haber
verilerek ‘Uygunsuz
Ürün/Hizmet Formu’ düzenlenerek imha edilir.
·
Sunum büfeleri etrafında, misafirin bulunduğu
alanlarda kırılma olmuşsa ve açıkta gıda maddeleri varda misafirin bu gıdalardan alması engellenir.
Bulaşma olabilecek ürünler derhal büfeden çekilir.
·
Steward / Housekeeping ‘e haber verilerek alanın
temizlenmesi sağlanır. Temizleme esnasında asla temizlik bezleri , kurulama
bezleri kullanılmaz.
·
Kırıklar süpürülerek cam atıklar için ayrılmış çöp
kovalarına atılır.
2.9.Mutfak Alet ve Ekipmanları
Kullanımı
2.9.1.
Marine Enjeksiyonu
·
Sadece
eğitimli ve yetkili personel Marine Enjeksiyonunu kullanabilir.
·
Üretici
veya departman amirinin verdiği bilgileri takip ederek kullanın.
·
Kullanıma başlamadan önce marine
enjeksiyonunun kullanıma uygun olup olmadığını kontrol edin.
·
Operasyona
başlamadan önce, hortumunu soğuk suyla yıkayın ve iğnesini dezenfekte
mendiliyle ayrı etler üzerinde çalışmadan öncd iyice silin.
·
Enjeksiyon
iğnesiyle çalışırken daha fazla ekstra önlem almak gereklidir.
·
Sadece
ete şırınga edin.
·
Günlük
operasyon sonrası yalnızca sıcak duru suyla temizleyin.
·
Kuru
bir havlu alın ve enjeksiyonu kuruyana kadar silmeye devam edin.
·
Çarpraz
bulaşmayı engellemek için cihazı her zaman plastik koruyucu bir örtüyle kapatın
·
Üretici
tarafından belirlenmiş servis ve bakım zamanlarını takip edin.
2.9.2. Kıyma
Makinesi Kullanımı
·
Sadece
yetkili kıyma makinasını kullanmaya yetkili personel kullanmalıdır.
·
Üretici
veya departman müdürü tarafından belirlenmiş kullanma talimatlarını uygulayın.
·
Kıyma makinasını kullanmaya başlamadan once
kullanım için hazır olup olmadığını kontrol edin. Kullanıma başlamadan once
kuru ve tüm parçalar yerli yerinde düzgünce takılmış olmalıdır.
·
Eti kesme tahtasının üzerine koyun. Etleri küp
şeklinde tüpten geçebilecek boyutlarda kesip kıyma makinasının içine koyun. Eti
makinadan geçirerek kıyma haline getirin..
·
Günlük operasyon sonrası, makinanın düğmesini
kapattıktan sonra, parçalarına ayırmak ve temizlemek için ana güçle (fişini
çekin) bağlantısını kesin.
·
Kıyma makinasını sıcak su ve deterjanla
temizleyin. Temizlemek için el fırçası kullanın. Temizledikten sonra sıcak su
kullanarak tüm parçalarını yıkayın. Kuru bir havlu alın ve tüm kıyma
makinasının tamamen kuruyana kadar kurulayın.
·
Kıyma
makinasının doğru dürüst çalışması içintüm gerekli noktaları yağlayın.
Parçaları tekrar düzenleyin ve şefinizden kontrol etmesini isteyin.
·
Çarpraz
bulaşmayı engellemek için cihazı her zaman plastic koruyucu bir örtüyle
kapatın.
·
Üretici
tarafından belirlenmiş servis ve bakım zamanlarını takip edin.
·
REVİZYON BİLGİSİ VE ONAY
2.10.
Revizyon Bilgisi Tablosu
Rev. No
|
Rev.
Tarihi
|
Revizyon
Açıklaması
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.11.
Onay
Hazırlayan
|
Kontrol Eden
|
Onaylayan
|
|
|
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder