RESTAURANT İŞLETMELERİ İŞLEVLERİ
Restaurant
işletmelerini baz aldığımızda işletmenin amacını ve ürünlerini yani işlevlerini
belirtmek gerekirse ;
Amaç ; Kaliteli ve temiz yemeklerin, müşterilere en
doğru ve kaliteli biçimde sunularak müşteri kazanmak.
Amaçta belirtildiği üzere işletme ürün olarak yemek ve
hizmet sunmaktadır. İşletme üzerinde işlevler aşağıdaki gibi incelenebilir.
1.FONKSİYONELLİK İŞLEVİ
;
Fonksiyonelliği, ürünün kendisinden beklenen amacı yerine
getirmesi olarak tanımlayabiliriz.O halde sunulan hizmetin ve yemeklerin
müşteriyi memnun etmesi gerekmektedir.Bu noktada kalitenin sağlanabilmesi
aşağıdaki koşullara bağlıdır.
Hizmet
için : çalışan personelin
kalifiye olması , bu konuda eğitim almış olması insan ilişkilerinde başarılı
olması gerekmektedir.
Yemek
konusunda : Sunulan yemeklerin steril ortamlarda hazırlanmış olması
yemeklerin bileşenlerinde kaliteli mamullerin kullanılmış olması (meyve , sebze
vb.) ve hemen hemen bütün müşterilerin damak tadına uygun yemek çeşitlerinin
bulunması gerekmektedir.
2.GÜVENİRLİLİK İŞLEVİ ;
Restaurantın güvenirliliğini ,hizmet verdiği süre içerisinde
hiçbir problemin çıkmaması olarak uyarlayabiliriz. Bu durumu örnek vererek
açıklamak gerekirse ; müşterilerin hizmet ve yemekler üzerine şikayette
bulunmaması , hiçbir zehirlenme vakasının olmaması , hiçbir şekilde işletme
personeli tarafından seviyesiz davranışlara maruz kalmaması vb. verilebilir
3. DAYANIKLILIK İŞLEVİ
;
Ürünün alışık olunmayan koşullar altında kendisinden
beklenen işlevi ne ölçüde gerçekleştirdiğidir. Bu boyutu işletmeye bir örnek
ile uyarlamak gerekirse ; işletme normal zamanlarda kapasitesinin altında
müşteri sayısına hizmet verirken , bir organizasyon sonucu bir akşamda
kapasitesini zorlayan hatta aşan müşteri sayısına cevap vermek zorunda kalır
ise , işletmenin bu durumu oldukça ustalıkla karşılaması yemeklerin kalitesinde
hiçbir değişikliğin olmaması , hizmette bir aksaklığın oluşmaması o işletmenin
dayanıklılığını göstermektedir.
4.GÜVENLİK İŞLEVİ
;
Ürünün kullanım aşamasında kullanıcıya zarar vermemesi
olarak tanımlayabiliriz. Bir restaurantın güvenlik yönünden; hazırlanan
yemeklerin temiz ortamlarda hazırlanış olması ve sunulması gerekmektedir.Hiçbir
zararlı madde içermemelidir , hizmet
yönünden bir kazaya sebebiyet verilmemelidir (müşterinin üzerine sıcak
maddelerin dökülmesi vb.) .Bunların dışında müşterinin restauranta girdikten
sonra gerek geldiği aracın gerekse kendisinin emniyetinin sağlanması gerekir.
Yiyecek içecek işletmelerinde kazaların;
Ø %34’ü yiyecek servisi
Ø %21’i yiyeceğin pişirilmeye hazırlanması
Ø %16’sı mutfak ve servis araçlarının kullanılması
Ø %12’si yiyeceğin pişirilmesi sırasında gerçekleşmektedir.
Çalışan fiziki ve manevi zarar görürken, işletme de verim düşüklüğü, hasar, sigorta, onarım gibi konularda zarar görür.
Amaç, hem işgörenlerin hem de konukların kaza ve yaralanmalardan korunmasıdır.
Ø %34’ü yiyecek servisi
Ø %21’i yiyeceğin pişirilmeye hazırlanması
Ø %16’sı mutfak ve servis araçlarının kullanılması
Ø %12’si yiyeceğin pişirilmesi sırasında gerçekleşmektedir.
Çalışan fiziki ve manevi zarar görürken, işletme de verim düşüklüğü, hasar, sigorta, onarım gibi konularda zarar görür.
Amaç, hem işgörenlerin hem de konukların kaza ve yaralanmalardan korunmasıdır.
5.ESTETİKSEL İŞLEV
;
Ürünlerin veya işletmenin görünüş özellikleri vb. faktörler estetiksel işlevini oluşturmaktadır. Gerek hazırlanan yemekler ,
gerekse yemeklerin sunulması müşterinin beğenilerine hitap etmelidir . Örneğin
hazırlanan yemeğin süslenmesi , yemeklerin tabaklara düzenli bir şekilde
yerleştirilmesi , simetrisi kısacası göze de hitap etmesi yemeğin estetik özelliklerini
oluşturur. Hizmet açısından ise masalara tabak ,kaşık ,çatal vb. araç ve
gereçlerin düzgün şekilde uyumlu olarak yerleştirilmesi , yemeğin servisinin
çok dikkatle yapılması ve bu sırada müşteriye rahatsızlık verilmemesi gibi
faktörler estetik özellikleri oluşturur. Bunların dışında restaurantın iç
yerleşimi , masaların , lavabonun vb. yerlerin dizaynı müşterilerin göz
estetiğine ve ergonomik esaslara uygun olarak tasarlanmış olması gerekmektedir.
6.TASARIM İŞLEVİ ;
Bir restaurantta
tasarım kalitesinin ölçümü yukarıda belirtilen işlevlerin esasına göre
yapılmaktadır. İsminden de anlaşıldığı gibi işletmede ürünlerin tasarımının
kaliteli olması anlamına gelir. Tasarım kalitesi daha çok müşterilerin
beğenilerine ,beklentilerine vb. durumlara bağlıdır. Yemekler müşterilerin
damak tadına uygun hazırlanmalı , sunulan hizmeti müşterilerin beğenmesi
gerekmektedir. Bu tür işletmelerde müşteri çeşitliliği fazla olduğundan her
insanın beğenisi aynı olmayabilir bu nedenle yemekler hususunda müşteri memnuniyetini
sağlamak zor olabilmektedir. Sunulan hizmetin tasarım kalitesi ise masaların
yerleşiminden masa örtüsünün rengine kadar bütün servis faktörlerini içerir.
İşletme her insana hitap etmeli. Örneğin ; bu tür yerlerde çok renkli masa
örtüleri kullanılmaz daha çok siyah lacivert gibi koyu renkler tercih edilir
.İşletmeler bu ve benzeri sonuçlara müşteri beklentilerinin belirlenmesi ile
ulaşmışlardır.
7.YÖNETİM İŞLEVİ
a.YİYECEK İÇECEK İŞLETMELERİNDE PLANLAMA
Ø Planlama yönetimin, amaç, hedefler ve bunlara ulaştıracak eylem programlarını yaratma görev.
Ø Etkili planlamayı etkileyen faktörler; bilgi, iletişim, esneklik, uygulama
b.YİYECEK İÇECEK İŞLETMELERİNDE ORGANİZASYON VE KOORDİNASYON
Planda belirtilen hedeflerin gerçekleşmesi için fiziksel ve sosyal kaynakların tahsisi ve uyumlu hedefe yönlendirilmesi
c.YİYECEK İÇECEK İŞLETMELERİNDE YÜRÜTME VE KONTROL
Ø Planlama ve örgütleme statik, yürütme ise dinamik bir fonksiyon
Ø Yürütme; tespit edilmiş olan gidilecek yol, araç ve enerjiden oluşan yapının harekete geçirilmesi
Ø Kontrol; mevcut iş başarısının ölçülmesi ve başarının beklenen hedefleri gerçekleştirme olasılığının saptanması
Ø Kontrol; faaliyetten neler beklendiğinin ve sonuçlarının ne olması gerektiğinin saptanması
Ø Planlama yönetimin, amaç, hedefler ve bunlara ulaştıracak eylem programlarını yaratma görev.
Ø Etkili planlamayı etkileyen faktörler; bilgi, iletişim, esneklik, uygulama
b.YİYECEK İÇECEK İŞLETMELERİNDE ORGANİZASYON VE KOORDİNASYON
Planda belirtilen hedeflerin gerçekleşmesi için fiziksel ve sosyal kaynakların tahsisi ve uyumlu hedefe yönlendirilmesi
c.YİYECEK İÇECEK İŞLETMELERİNDE YÜRÜTME VE KONTROL
Ø Planlama ve örgütleme statik, yürütme ise dinamik bir fonksiyon
Ø Yürütme; tespit edilmiş olan gidilecek yol, araç ve enerjiden oluşan yapının harekete geçirilmesi
Ø Kontrol; mevcut iş başarısının ölçülmesi ve başarının beklenen hedefleri gerçekleştirme olasılığının saptanması
Ø Kontrol; faaliyetten neler beklendiğinin ve sonuçlarının ne olması gerektiğinin saptanması
Ø
Mönü planlama
Ø Satın alma
Ø Tesellüm
Ø Depolama
Ø Depodan dağıtım
Ø Ön hazırlık
Ø Hazırlık
Ø Servis
Ø Hijyen ve sanitasyon
Ø Satın alma
Ø Tesellüm
Ø Depolama
Ø Depodan dağıtım
Ø Ön hazırlık
Ø Hazırlık
Ø Servis
Ø Hijyen ve sanitasyon
8. HİZMETSEL İŞLEVLERİ: Restaurant işletmelerinin hizmet işlevlerinde
kaliteli hizmetin 6 boyutu bulunmaktadır.
• Profesyonellik ve Kabiliyet;
Müşteriler hizmet tedarikçisinin, çalışanların operasyonel sistemlerinin
ve fiziksel kaynaklarının kendi problemlerinin profesyonel bir tarzda çözülmesi
için gerekli bilgi ve beceriye sahip olduklarının farkındadır. (sonuç-ilişkili kriter).
• Tutum ve
Davranışlar;
Müşteriler, hizmet
çalışanlarının(temas halindeki personelin) kendileri ile ilgilendiklerini ve
problemlerini dostça bir yaklaşımla çözecek tarzda ilgi gösterdiklerini
hissetmektedir(süreç-ilişkili kriter).
• Ulaşılabilirlik ve Esneklik;
Müşteriler, hizmet tedarikçisinin
yerleşimini(fiziksel konumunu), faaliyet saatlerini, çalışanlarının ve
operasyonel sistemlerinin hizmeti kolay almaları için düzenlenip, yönetildiğini
ve müşteri taleplerine göre ayarlanabilir esnek bir tarzda hazırlandığının
hissi içerisindedir(süreç ilişkili kriter).
• Düzeltme –
İyileştirme;
Müşteriler bir şeyler
hatalı olduğunda, yanlış gittiğinde yada umulmayan, beklenmeyen bir durum
meydana geldiği zaman, hizmet tedarikçisinin derhal ve aktif olarak durumu
kontrol altına almada ve yeni, kabul edilebilir bir çözüm bulmada gerekli
önlemi alacağının bilincindedirler.
• Güvenirlik
ve Doğruluk;
Müşteriler hizmet
tedarikçisine, çalışanlarına ve sistemlerine güvenir, sözlerini tutacakları ve
müşterileri ile yürekten, en iyi ilgiyi yerine getirecekleri konusunda
emindirler(süreç-ilişkili kriter).
• Ün ve
Kredibilite;
Müşteriler hizmet
tedarikçisinin faaliyetlerine güvenebileceklerini ve paralarının karşılığı olan
yeterli değeri alacaklarına inanmakta ve bu iyi performansın ve değerin
müşterilerle bu hizmet tedarikçisi tarafından paylaşılabileceğine
inanmaktadırlar(imaj-ilişkili kriter).
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder