SERVİS PERSONELİNİN NİTELİKLERİ
MESLEĞİNİ SEVMEK:
Servis elemanının başarılı olabilmesi için,
mesleğini sevmesi gerekir. Her insan mesleğinde ilerlemek, yükselmek ve
başarılı olmak için çalışır.Bilindiği üzere başarı ancak meslek sevgisiyle
gerçekleşebilmektedir. Mesleğini sevgiyle yapmayan kişi önce kendisine, ikinci
zararı da işletmeye verir. Servisten memnun olmayan müşterinin ikinci bir kez o
işletmeye gelmesi beklenemez. Memnun olmayan müşteri bir daha gelmeyeceği gibi, gelecek olanları da
engellemeye çalışır.
MESLEKİ BİLGİ VE BECERİYE SAHİP OLMAK:
En lezzetli yemekler ancak iyi bir servisle
değer kazanır.İyi bir servisin temeli de
mesleki bilgiye dayanır. Diğer mesleklerde olduğu gibi, servis elemanı mesleki
bilgisini çalışarak ve araştırarak arttırabilir. Servis elemanı kendisini
sürekli olarak geliştirme arzusu içinde hissetmelidir. Bunun için kendisinden
ileri olanları sürekli olarak izlemeli, anlamadığı ve bilmediği konuları
üstlerine danışmalıdır. Mesleği ile ilgili yayınları takip etmeli, mesleki
kurslara katılmalı ve iyi bir araştırmacı kişiliğe sahip olmalıdır.
SAĞLIKLI VE DÜZGÜN BİR GÖRÜNÜME SAHİP OLMA:
Müşteriler yiyecek – içecek işletmelerinde
yemek yerlerken, çevresindeki her şeyin güzel görünmesini ve bir estetiğe sahip
olmasını ister. Bu nedenle, servis elemanları güler yüzlü,sempatik ve temiz bir
fiziki görüntüye sahip olmalıdır.Dik durmalı, düzgün yürümeli ve yorgunluğunu
belli etmemelidir. Kıyafeti, saç, cilt, diş, el ve ayaklarının temizliği ve
bakımına önem vermelidir.
GÖRGÜ KURALLARINI BİLMEK:
Servis elemanının davranışı, konuşması ve ses
tonu ölçülü olmalıdır. Konuklarla konuşurken sözcükler özenle seçilmeli; aşırı
el ve kol hareketleri yapılmamalıdır.Bir yemeğin yada içeceğin özelliğini
düzgün, anlaşılır olarak açıklanması önemlidir. Müşteriye öncelik vermeli
onların seçmesini beklemelidir. Bilinmelidir ki, bu meslekte sen kelimesinin
yeri yoktur; servis elemanı müşterinin yanında yardımcısına bile bey diye hitap
etmelidir. Öte yandan servis elemanları sosyal ve kültürel yapısı farklı
insanlarla karşı karşıya gelmektedir. Bundan dolayı, işletmeye gelen tüm
konuklara nazik davranmalı; konuklar arasında zengin-fakir, yerli ve yabancı
ayırımı yapılmamalıdır. Tüm müşterileri güler yüzle karşılayıp teşekkür ederiz
,iyi günler, iyi akşamlar ve yine bekleriz gibi sözlerle içtenlikle uğurlamalıyız.
SABIRLI VE HOŞGÖRÜLÜ OLMAK:
Servis elemanları; eğitimleri, dünya görüşleri,
karakterleri ve beklentileri birbirinden farklı kişilerle yüz yüze gelen ve
onlarla devamlı ilişki içinde olan kişilerdir. Servis elemanları birbirinden
oldukça farklı nitelikteki konuklara hizmet ederken onlardan gelecek istek ve
itirazlara karşı sabırlı ve anlayışlı olmalıdır. Bir servis elemanı konuklarla yapılan bir tartışmayı asla
kazanamaz. Ayrıca servis elemanı, kendisini aşan istekleri üstüne
bildirmelidir.
DÜRÜST VE GÜVENİLİR OLMAK:
Her meslekte olduğu gibi servis bölümünde
çalışan elemanlarda ilk aranan nitelik; doğruluk ve dürüstlüktür. Eğer bir
servis elemanı dürüst bir kişiliğe sahip, mesleğini seven ve çalışkan bir kişi
ise mesleğinde yükselmesi ve ilerlemesi çok kolaydır. Çünkü bu niteliklere
sahip bir servis elemanının mesleğinde yükselebilmesi için gereken destek, üst
yönetim tarafından sağlanmaktadır Bunun aksine dürüst davranmayan bir servis
elemanı hemen meslekten uzaklaştırılır.
Bir servis elemanından aşağıdaki konularda
dürüst davranması beklenir.
İşe zamanında gelmek ve gitmek,
İş arkadaşlarına ve amirlerine
karşı saygılı ve dürüst davranmak,
İş arkadaşlarıyla takım
çalışması yaparken adil davranmak, (kendisi az çalışırken, iş arkadaşlarından
daha fazla çalışmalarını beklemek dürüst bir davranış değildir.)
İş arkadaşları güç durumda
kaldığı zaman onlara yardımcı olmak,
Ara izinlerde verilen süreyi
aşmamak, (çay ve yemek izinlerinde)
Müşterilerden hesap alırken
dürüst olmak,
Müşterilerin masada unuttuğu
eşyaları kendisine iletmek, müşteri işletmeden ayrılmışsa amirlerine teslim
etmek,
Çalıştığı bölümdeki
araç-gereçleri korumak ve onlara sahip çıkmak.
NAZİK OLMAK:
Servis elemanı, müşteriye bir tabak servisi
yaparken sert ve haşin davranmamalı; müsaade istenerek, tabağı masaya gayet
hafif ve nazikçe yerleştirmeli; afiyet olsun diyerek de müşteriyi rahatsız
etmeden masadan ayrılmalıdır. Servis elemanı gerek servis sırasında, gerekse
masadan boşları toplarken müşterileri tedirgin etmeden tüm davranışlarını
kontrol altında tutmalı; bu davranışlarnı Estetik ve İncelik ölçüleri içinde
yürütmelidir.
TEMİZLİK VE HİJYEN KURALLARINA UYMAK:
Müşteriler yiyecek-içecek işletmelerinin kendi
evleri gibi temiz ve düzenli olmasını isterler. Temizlik, başta servis
elemanının kendisiyle ilgili olmakla birlikte, müşteriler ve iş arkadaşlarının sağlığı
ile de yakından ilgilidir. Restoranlarda yemeklerin lezzetli, sofra düzeni ve
servis kalitesi yanında sağlık koşullarının yaratılması da önemlidir. Hijyen,
sağlıklı ortamın oluşturulması ve korunması için yapılan çalışmaları kapsar.
Temizlik ve hijyen, servis personelinin davranış ve karakter özellikleri içinde
en önemli özelliklerinden biridir. Restoranlarda temizlik ve hijyen, çalışan
personelin kişisel temizliği ile başlar. Tüm personel iş öncesi duşunu almalı ve işe temiz iş
kıyafetleri ile başlamalıdır. Kişisel
hijyen; iş kıyafetlerinin temizliği yanında el, vücut, ağız ve diş temizliğini
de kapsar.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder